یکی از متداولترین گیربکس های اتومات نوع سیاره ای AT است. انتقال قدرت این گیر بکس ‌ها با چرخ دنده ‌های خورشیدی سیاره‌ای انجام می شود.
    گیربکس های اتوماتیک AMT (Automated Manual Transmission) یکم پبشرفته تر از گیربکس های دستی و با هزینه کم می باشند. در این نوع گیربکس اتوماتیک راننده می تواند از دو حالت تعویض دنده به صورت دستی و اتوماتیک استفاده کند.
    سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT) مخفف Continuously Variable Transmission نوع دیگری از گیربکس های اتومات می باشند. این نوع گیربکس ها سریع و پیوسته در عملکرد می باشند.
    نوع دیگری از گیبرکس که هم دستی و هم اتوماتیک می باشند، DCT یا Dual-clutch transmission می باشد. این نوع گیربکس ها به گیربکس دوکلاچه نیز معروفند و دارای دو گیربکس مستقل برای دنده های زوج و فرد می باشند. انتقال قدرت بالا و افت کم انرژی از مزایای این نوع گیربکس ها می باشد.
    گیربکس تیپ ترونیک (TipTronic) نوع دیگری از گیربکس های اتوماتیک و دستی، پنج و شش سرعته می باشند. مهمترین خصوصیت این مدل گیربکس در درک بهتر شرایط گیربکس با هوش کامپیوتری بالای آن می باشد که جلوی خسارت ناشی از بالا رفتن دور موتور را گرفته و دنده را کم یا سبک می کند.

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *